Jak připravit domácnost na elektromobil

Mnoho řidičů počítá s elektromobilem jako s druhým autem v domácnosti. Infrastruktura však stále zaostává a domácí nabíjení je v mnoha regionech jedinou jistotou, že vám uprostřed cesty nedojde „šťáva“. Přečtěte si, jak si vhodné podmínky pro nabíjení vytvoříte u vás doma a jak nabíjet elektromobil improvizovaně, např. na chatě nebo u paneláku. 

Elektromobil s dlouhým dojezdem potřebuje výkonnou nabíječku

Čím delší má elektromobil dojezd, tím větší je kapacita jeho baterie a tím déle ho musíte nabíjet. Aby se nabíjení vešlo do rozumných mezí, budete potřebovat dostatečně výkonnou nabíječku. A čím výkonnější nabíječka, tím vyšší je investice nejen do nabíječky samotné, ale i do úprav elektroinstalace.

Pokud plánujete jezdit hlavně ve městě, bude vám stačit elektromobil s kratším dojezdem, tím pádem i nižší kapacitou baterie. Nebudete potřebovat ani extra výkonnou domácí nabíječku. Ve městě se totiž elektrické auto cítí jako ryba ve vodě. Pohon elektromobilu může využívat rekuperaci (zpětné dobíjení při brzdění) a díky vysokému točivému momentu od nulových otáček mu rozjíždění nezvyšuje spotřebu tak radikálně, jako je tomu u spalovacích motorů.

O něco horší je situace při častých jízdách mimo město a po dálnicích, kde spotřeba prudce stoupá se stoupající rychlostí. Např. nejprodávanější elektromobil (SUV) ve variantě se 77 kWh baterií má podle WLTP* na jedno nabití ujet 536 km. Tomu cca odpovídá také jeho reálná spotřeba ve městě, 14 kWh / 100 km, při které vychází dojezd na 550 km. Při 90 km/h však spotřeba stoupne na 18 kWh / 100 km a dojezd se zkrátí na cca 420 km. Na dálničních 130 km/h je pak spotřeba až 25 kWh / 100 km a dojezd klesne na něco přes 300 km.

*Zkratka WLTP označuje globální normu pro určování emisí a spotřeby automobilů. Přestože její metodika vychází z praxe, reálná spotřeba a dojezd elektromobilů se vždy bude lišit dle toho, jak a kde budete s elektromobilem jezdit, zda budete využívat topení a klimatizaci, jaké pneumatiky budete mít obuté apod. Je to podobné jako se spotřebou paliva u aut se spalovacími motory.

Jaká nabíječka, taková přípojka

Existuje několik režimů nabíjení a typů nabíječek. Nabíjení přes el. zásuvku je omezené na 2,3 KW, a je proto pomalé. Hodí se spíše pro plug-in hybridy, elektromobily s nižší kapacitou baterie nebo elektromobily, které nabíjíte mimo domov a doma je potřebujete jen udržovat plně nabité. Výhodou tohoto řešení jsou nízké náklady, nemusíte si lámat hlavu s umístěním pevné nabíječky, táhnout k ní kabely či navyšovat kapacitu el. přípojky.

O něco dražším řešením je ICCB kabel do běžné 230 V nebo 400 V zásuvky, případně do 230 V průmyslové zásuvky, který se nazývá také mobilní nabíjecí stanice. U běžné 230 V zásuvky je výkon s ICCB omezen na 3,7 kW (16 A), ale existují i ICCB kabely s nabíjecím výkonem 22 kW (z jejich ceny se vám nicméně zatočí hlava).

Pro každodenní nabíjení elektromobilu je nejrozumnějším řešením tzv. wallbox, tedy nástěnná nabíječka. Existují desítky modelů, klíčovým parametrem pro výběr toho správného je nabíjecí výkon

Věděli jste, že…?  

Finální nabíjecí výkon může být omezen nabíječkou vestavěnou v elektromobilu. Ta proud konvertuje na stejnosměrný a přizpůsobuje napětí tak, aby bylo nabíjení optimální. Slabší nabíječky jsou často součástí až vyššího stupně výbavy daného modelu. 

I přes omezený nabíjecí výkon se vám ale investice do wallboxu s výkonovou rezervou může vyplatit, pokud časem plánujete vyměnit váš elektromobil za výkonnější.

Na výkon wallboxu byste měli myslet už při projektování domu, musíte mu totiž přizpůsobit kapacitu el. přípojky. U třífázového napájení bude stačit wallbox 11 kW s jističem 16 A, wallbox 22 kW ale už potřebuje jistič 32 A, a tím pádem i silnější elektrickou přípojku (standardem pro domy bez el. vytápění je 25 A). Na druhé straně, čím silnější přípojka, tím vyšší měsíční platby. Ideální tedy bude, když usednete s projektantem a najdete vhodný kompromis.

Pokud jste četli naše články, zřejmě už víte, že existuje tzv. noční proud, tedy dodávka elektrické energie mimo špičku za zvýhodněnou cenu. Ten se k nabíjení elektromobilu přímo nabízí, potřebujete na něj ale speciální odběrný tarif a dvoutarifní elektroměr. Problém je, že někteří dodavatelé elektřiny vám ho poskytnou pouze v případě, že budete elektřinou i vytápět

Tip pro vás: 

Elektřinu pro nabíjení můžete získat zdarma ze slunce pomocí fotovoltaických panelů na střeše domu. Někteří dodavatelé energie navíc poskytují službu tzv. virtuální baterie, při které vám umožní přebytečnou elektřinu získanou ze slunce poslat do rozvodné sítě. Následně si ji můžete vybrat zpátky, když to budete potřebovat. Díky tomu se návratnost vaší investice do fotovoltaiky výrazně zrychlí. 
 

Kde a jak nabíjet elektromobil

Nabíjení elektromobilu se může prodloužit na dlouhé hodiny. Při plánování stavby nebo rekonstrukce tedy nezapomeňte na to, že je vhodné pro nabíjení vyčlenit zvláštní prostor. Ideální je k tomu garáž nebo přístřešek na pozemku rodinného domu, ale ne každý má k dispozici dostatečně velkou plochu. 

Dobrou zprávou je, že nabíjet můžete klidně i venku, a to i v dešti. Elektromobily i wallboxy totiž mají dostatečnou odolnost vůči vlhkosti (krytí min. IP44) a jsou vybaveny ochrannými obvody, které spouštějí nabíjení, až když je nabíjecí konektor pevně připojen.

O něco komplikovanější situace nastává na sídlištích, nabíječky elektromobilů totiž přibývají před bytovými domy stále velmi pomalu. Rozhodně vám nedoporučujeme nabíjení přes prodlužovací přívod připojený do zásuvky v bytě nebo ve společných prostorách. Stav elektroinstalací ve starých bytových domech bývá katastrofální a jejich intenzivní zatížení by mohlo vést k požáru, za který můžete nést zodpovědnost.

Kromě toho, klást chodcům na chodník překážku v podobě nabíjecího kabelu není zrovna ohleduplné ani bezpečné – to platí pro chodníky před bytovými i rodinnými domy. O kabel může někdo zakopnout, případně ho nechtěně mechanicky poškodit. V tom případě hrozí úraz, za který můžete být rovněž zodpovědní. Lepším řešením je dohodnout si se samosprávou pronájem části veřejného prostranství na vybudování nabíječky, případně i její spolufinancování (a zapojit do něj i sousedy). 

Chcete-li elektromobil nabíjet na chatě, ujistěte se, že elektroinstalace je ve vyhovujícím stavu, ideálně po rekonstrukci. Na místech bez elektřiny může být řešením již zmíněná fotovoltaika. Nabíjet benzinovou elektrocentrálou je ekonomický a ekologický nesmysl, ačkoli v nouzovém případě to může být levnější než odtah k nejbližší nabíječce

Tip pro vás: 

Pokud nechcete na nabití ze zásuvky na chatě čekat dlouhé hodiny, je dobré mít po ruce ICCB nabíjecí kabel, přestože doma nabíjíte z wallboxu. 

Návrh a instalace nabíječky patří do rukou odborníkům

Nabíjení elektromobilů je bezpečné, pokud je wallbox i elektromobil vyroben v souladu s požadavky příslušných norem. Návrh i realizace takového prostoru a instalace nabíječky patří do rukou kvalifikovaného projektanta, resp. elektrikáře

K wallboxu budete potřebovat přívod se samostatným jištěním dle specifikace výrobce. Daný elektroinstalační okruh by měl být ochráněn proudovým chráničem, abyste předešli úrazům el. proudem. Nejnovější nabíječky elektromobilů Legrand již mají vestavěný proudový chránič typu B. Ten má speciální charakteristiku, která zaručuje jeho správnou funkčnost právě s nabíječkami elektromobilů, generujícími stejnosměrné únikové proudy. 

Z hlediska protipožární bezpečnosti vám doporučujeme mít v blízkosti nabíjeného elektromobilu po ruce i hasicí přístroj

Shrnutí: 

  • Čím delší má elektromobil dojezd, tím výkonnější nabíječku budete potřebovat, abyste udrželi nabíjecí čas v rozumných mezích. 
  • Nabíjení přes 230 V zásuvku může trvat desítky hodin a je vhodné pouze k udržování nabitého stavu, plug-in hybridy či malé elektromobily s krátkým dojezdem. 
  • Nejrozumnějším řešením pro nabíjení je nástěnná nabíječka, tzv. wallbox
  • Nabíjecí výkon může být omezen kapacitou el. přípojky domu i nabíjecími obvody v elektromobilu
  • Nabíjení u bytového domu přes prodlužovačku nedoporučujeme, hrozí požár nebo úraz. 
  • Návrh, realizace nabíjecího prostoru a instalace nabíječky patří do rukou odborníků

Komentovat

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde

Nejčtenější články

Připojte se k proudu portálu Electrend

Pro odběratele našeho newsletteru pravidelně připravujeme soubor praktických rad, návodů a novinek ze světa domovních elektroinstalací, smart bydlení a bezpečnosti.